Pinterest

Kaksysi maastopyörä on uusi musta

Jokainen pyöräilykausi tuo tullessaan jonkinlaisen pyöräuutuuden. Maastopyörissä tuorein keksintö ja kuumin puheenaihe on kaksysi, englanniksi 29er tai twentyniner.

Pyöräily on trendilaji. Jokin uutuus, keksintö tai tyylien kierrätys saattaa nousta huippusuosituksi ilmiöksi tai nauttia pienemmän porukan kulttimainetta. Aikanaan sellainen oli hybridipyörä. Muutaman vuoden takainen sinkula- ja fiksibuumi ei sekään ole vielä taittunut.

Kakskysissä on kyse maastopyörästä, jossa on poikkeuksellisen suuri, 29” rengaskoko. Mistä suuressa rengaskoossa on oikein kyse ja miksi kaksysi on niin kova juttu?  

Maastopyörän rengaskooksi valikoitui aikanaan 26 tuumaa lähinnä olosuhteiden pakon sanelemana. Samankokoisia runkoja, renkaita ja vanteita sattui olemaan saatavilla 1970-luvun Kaliforniassa, jossa lajin pioneerit ajelivat polkuja pitkin vanhoista pyöristä viritetyillä maastopyörillä. Eräät kokeilunhaluiset aktiiviharrastajat keksivät 1990-luvulla testata, kuinka suurempi rengas toimisi maastossa. Hyvin toimi - ja nykyisin kaksysi alkaakin olla pyöräilijöiden yleinen valinta, kun maastopyörä tulee yleiskäyttöön.

Kaksysillä eli 29” maastopyörällä on muutamia etuja normaaliin 26” maastopyörään verrattuna. Näistä ehkä merkittävin on pienentynyt vierintävastus epätasaisella alustalla: isompi rengas kohtaa esteet pienemmässä kulmassa, liike jatkuu tasaisemmin eteenpäin ja vauhtia hukkuu vähemmän pomppuihin. Eron huomaa hyvin juurakkoisella tai kivisellä polulla.

Vauhdin ylläpitäminen 29-tuumaisella on helpompaa kestopäällysteellä samasta syystä. Renkaiden nappulat eivät täristä niin paljon kuin pienemmällä renkaalla. Myös meno kovissa nopeuksissa on vakaata. Tämän takia kaksysit ovat suosittuja kulkuvälineitä ympärivuotisesti esimerkiksi työmatkaa polkevien keskuudessa.

Toinen merkittävä etu maastoajossa on pidon parantuminen. Koska suurempi pinta-ala renkaasta osuu maahan, on pito renkaan ja alustan välillä parempi. Takarengas ei heti sutaise jyrkissä nousuissa. Myös hankalien kohteiden, juten juurien tai kivien yli on helpompi ohjata.

Crescentin kaksysejä on varsin ketterä käsitellä kiperälläkin polulla. Pyörien takahaarukka on lyhyt, mikä tuo renkaan lähelle rungon pystyputkea. Ohjauksen herkkyyden varmistaa lyhyehkö ohjainkannatin.

Crescent-maastopyöriä on saatavilla sekä hiilikuitu- että alumiinirunkoisina.