Kevät, kesä, syksy. Siinäpä pyöräilyn paras kausi, mutta yllättävän moni viilettää läpi vuoden ja lisää pyöräilyvuodenaikoihinsa myös talven. Jos aiot pyöräillä neljännenkin vuodenajan tai siirtää pyöräsi talvilevolle, suosittelemme sitä ennen pientä syyshuoltoa. 

Kuten pyöränhuollossa aina, parasta on puhtaus. Se on käytännössä huollosta puolet. Putsaa siis aluksi pyöräsi! 

Hiekkaa, kuraa ja muuta likaa kerääntyy helposti kampien ympärille. Välttämätön ketjuöljy myös pitää huolen, että lika sitoutuu sinne hyvin ja pitkän ajan kuluessa pinttyy. Säännöllisellä putsauksella lika irtoaa kohtuullisen helposti. 

Käy huolellisesti läpi kampien ohella polkimet ja kampilaakerin ympäristö. Etuvaihtajasta ja rattaista lika irtoaa parhaiten kuivalla kankaalla. Samalla tavoin kannattaa käydä läpi takarattaat ja takavaihtaja. Jarrujen yhteydessä kannattaa muistaa, että jarrut toimivat kitkan avulla, älä siis sotke niihin öljyä tai varsinkaan silikonia. 

Rungon pesuun voit käyttää vettä ja sopivaa pesuainetta, mutta laakerit eivät ole vedestä innoissaan. Myös pyörän etupäässä turha veden käyttö voi altistaa vaihteistoa veden aiheuttamiin vikoihin ja lopulta ruosteeseen. Käytä ohjaintangon ympäristössäkin mieluummin nihkeää kangasta tai mikrokuituliinaa.

Ilmaa, öljyä ja riittävästi valoa

Seuraavaksi pumppaa renkaisiin ilmaa. Jos ajat vähemmän, huolehdi etteivät kumit tyhjene kokonaan. Parasta renkaille ja kiekoille on käyttää sopivasti ilmaa. Täydet ja kovat renkaat rullaavat hyvin, mutta liian kovat rasittavat pyörää. Vajaat voivat rikkoa nopeasti vanteen. Pumppu, joka näyttää mittarilla oikean ilmanpaineen ei ole hassumpi investointi!

Yleispesun ja pumppauksen jälkeen öljyä puhdistetut ketjut. Öljyä ei tarvita paljon ja kaikkialle. Liika öljy vain kerää likaa. Riittää, että öljyä levitetään ylhäältä katsottuna ketjujen keskiosaan koko ketjun mitalta. Ketju vie öljyn rattaisiin kun pyörität kampia ja vaihdat vaihteita samanaikaisesti. Muista varoa, ettei öljyä pääse kiekkoihin ja sitä kautta jarrupalohin.

Jos pesun ja ruuvien kiristelyiden jälkeen vaihteet eivät ota toimiakseen, jarrupalat ovat loppu tai jos polkimet falskaavat ja kiekot pyörivät vinksin voinksin, on syytä ottaa ammattilaiseen yhteyttä. 

Kas niin, puhtaalla ja ehjällä pyörällä kausi saattaakin pidentyä ja jatkua läpi vuoden. Syksyn ja talven seuralainen on pimeys, joten seuraavaksi kannattaa tarkistaa pakolliset heijastimet: valkoinen edessä, punainen takana, oranssit sivuissa. Iltapimeillä valkoinen valo on välttämätön, takavalo ei, mutta sekin on suositeltava varuste. Sen valo on aina punainen. Toimivalla soittokellolla varmistat, ettei turhaa vaaratilannetta muiden pyöräteilläliikkuvien kesken synny.

Jos kuitenkin päätät pyöräilykautesi ja jäät odottelemaan keväisiä ajoretkiä, suo pyörällesi mieluiten kuiva sisätila talven viettoon. Jos siihen ei ole mahdollisuuksia, suosittelemme säilytystä vähintään katoksen alla. Asumismuodoista ja muista seikoista riippuen säilytysvaihtoehtoja on paljon ja osa niistä on syytä neuvoteltava esimerkiksi taloyhtiön tai osakkeenomistajan kanssa. Ja kyllä sitä kuulemma jokunen pyörä asuu olohuoneessakin yli pahimman rospuuttokauden. 

Iloisia syysajeluita puhtaalla pyörällä!